B2C jest anglojęzycznym skrótem: business-to-consumer, co oznacza firmę dla konsumenta. Stanowi rodzaj relacji biznesowej między przedsiębiorstwem a klientem indywidualnym. Najczęściej jest realizowana za pośrednictwem Internetu.
Z relacją B2C możemy spotykać się bardzo często, np. dokonując zakupów przez Internet. Mogą to być różnego rodzaju sklepy, aukcje i komisy internetowe. Obejmować może też sprzedaż usług dla detalistów (np. różnego rodzaju biletów: do kina, teatru, na eventy oraz noclegów). Do kanału sprzedaży B2C zaliczyć można także MLM, czyli sprzedaż wielopoziomową, polegającą na sprzedaży produktów lub usług przez osoby niebędące pracownikami danego przedsiębiorstwa.
W ramach B2C można wyróżnić takie działania jak:
- przygotowanie ofert i zamówień i ich potwierdzanie,
- realizacja transakcji,
- wystawianie dokumentów związanych z realizacją transakcji,
- marketing.
Cechy B2C:
- olbrzymia liczba różnych klientów detalicznych,
- niska wartość zamówień w przeliczeniu na jednostkowego nabywcę,
- transakcje na ogół pojedyncze,
- warunki transakcji nie podlegają negocjacjom,
- różne kanały, formy dystrybucji,
- rozliczenie na ogół przedpłatą lub gotówka u kuriera/przewoźnika,
- koszt pozyskania jednego klienta jest niższy niż przedsiębiorstwo dla przedsiębiorców (B2B).
Kanały sprzedaży B2C:
- sklepy internetowe
- MLM (Multilevel Marketing) – sprzedaż wielopoziomowa
- aukcje internetowe
- komisy internetowe
- sprzedaż usług w formie detalicznej, np. rezerwacje biletów, noclegów.
Sprzedaż w B2C:
Sprzedaż w B2C jest jednym z istotniejszych zadań. Ale to nie ona stanowi najważniejszy cel w tego typu relacji. Dla przedsiębiorców istotne jest również pozyskanie klienta nie tylko poprzez reklamy, lecz także ciekawą ofertę czy atrakcyjny wygląd strony. Ważne jest więc idealne funkcjonowanie strony internetowej oraz jej zachęcający wygląd. Ponadto znaczące są też kwestie, takie jak: ustalanie kosztów pośrednich wpływających na działanie firmy oraz transportu, planowanie rabatów i promocji, dbanie o metody pozwalające na sprawne rejestrowanie zamówień, płatności i wystawianie rachunków.
Klienci B2C:
Choć klienci na rynku B2C są bardzo
różnorodni, to można im przypisać wspólną cechę, którą jest spontaniczna decyzja
zakupowa. Często o zakupie decyduje nie sama potrzeba, ale atrakcyjna cena czy
niski koszt dostawy. Klienci B2C najczęściej samodzielnie podejmują decyzje
zakupowe, które raczej nie wymagają narad czy planowania budżetu (inaczej jest
w B2B, czyli business–to–business). Ponadto klienci indywidualni nie tworzą z
daną firmą dłuższych relacji, na ogół jest to sporadyczny lub jednorazowy
zakup. Cechuje ich brak lojalności względem danej marki. Płatność natomiast
jest realizowana „natychmiastowo”. Mimo że formę B2C na ogół cechuje brak
dłuższych relacji z klientami, to jednak dla przedsiębiorstwa istotne jest
utrzymanie stałej relacji. Dowiedziono, że pozyskanie nowego klienta jest
pięciokrotnie droższe niż pielęgnowanie relacji z aktualnym. Dlatego
przedsiębiorstwa działające w sieci dbają o utrzymanie stałych więzi
z konsumentem. By to osiągnąć tworzą programy lojalnościowe, kluby
konsumenckie, a czasem nawet programy absorbujące konsumenta do
przygotowania nowych projektów. Część przedsiębiorstw do usprawniania relacji
z klientem wdraża specjalistyczny system do zarządzania relacjami z klientem,
czyli CRM.