Przyjaźń w pracy może mieć różne oblicza. Niezależnie jaki ma charakter, to i tak dla zdecydowanej większości pracowników jest kluczem do szczęśliwego życia zawodowego. Dobre relacje ze współpracownikami są tak ważne, że 54 procent mężczyzn i aż 78 procent kobiet odmówiłoby przyjęcia lepiej płatnej oferty, w zamian za przyjacielskie stosunki w pracy.
Oprócz korzyści dla pracowników, na przyjaźni między współpracownikami korzysta także pracodawca. Bo połowa pracowników, którzy mają dobre relacje z kolegami, deklaruje, że czuje się bardziej związana z miejscem pracy. I w rezultacie pracuje wydajniej.
Niektórzy pracodawcy sądzą, że przyjaźń między współpracownikami może rozpraszać ich i w rezultacie powodować, że będą pracować mniej wydajnie. Ale to zbędne obawy. Wszystko tak naprawdę zależy tego, czy wartości osobiste pozostają w zgodzie z wartościami organizacji, a zatem przyjaźń może stać się doskonałym środkiem do realizacji wspólnego celu i ułatwiać tym samym wydajną pracę.
A więc przyjaźń w pracy może nieść wiele korzyści. Zgodnie z nimi to właśnie ona jest jednym z najważniejszych czynników stanowiących o tym, czy ktoś będzie chciał pracować w danej organizacji, angażując się w swoje zadania. Jeśli wiążemy z miejscem pracy przyjemne wspomnienia, a te wynikają z przyjaźni, to pracujemy z większym zapałem, chęcią, i jesteśmy na lepszej drodze do samorealizacji.
Psychologowie biznesu podkreślają, że przyjaźń w miejscu pracy jest ważna, a będzie jeszcze zyskiwać na znaczeniu. Ma to związek z kolejnymi pokoleniami, które wchodzą na rynek pracy, i które jeszcze bardziej niż ich rodzice czy dziadkowie cenią sobie równowagę między życiem zawodowym i prywatnym.
Wiele firm stara się wzmocnić więzi pracownicze, oferując zachęty, takie jak stoły do ping‑ponga, darmowe obiady czy wyjazdy firmowe, ale rzeczywistość jest taka, że większość z nas nie ma w pracy bliskich przyjaciół. W badaniu przeprowadzonym przez Pew wraz z American Life Project, jedynie 19% badanych osób deklarowało istotną relację z osobą, z którą pracowały.
Badania pokazują, że jedzenie, schronienie oraz poczucie przynależności to podstawowe ludzkie potrzeby. Biorąc pod uwagę to, że spędzamy w pracy do 8 do 9 godzin dziennie (nie licząc dojazdów), mamy znacznie mniej czasu na zaspokajanie naszych potrzeb społecznych poza środowiskiem zawodowym. Kiedy nie pracujemy, poświęcamy czas rodzinie, załatwiamy sprawy lub staramy się, w miarę możliwości, znaleźć chwilę na wypoczynek. Praca, w której spędzamy tak dużą część naszego czasu, jest idealnym miejscem do rozwijania pozytywnych kontaktów, których potrzebujemy nie tylko dla dobrego samopoczucia, lecz również dla naszej wydajności oraz zdrowia.
Prawdą jest też, że przyjaźń w pracy może mieć też pewne skutki uboczne. Kiedy zaczną zacierać się różnice pomiędzy pracą a przyjaźnią, może to doprowadzić do autentycznych kłopotów. Obowiązki służbowe muszą wziąć górę nad towarzyskimi. Menedżerowie i liderzy muszą nadal potrafić przydzielać zadania i konieczne jest respektowanie hierarchii stanowisk. Należy autentycznie i uczciwie przeprowadzać ocenę wyników. Elementem kultury pracy jest często konkurencja – czy to ty dostaniesz awans, czy twój współpracownik? – co może ograniczyć zaufanie lub spowodować niechęć do bliższych relacji. Jak będzie się miała wasza przyjaźń, kiedy zostaniesz przełożonym przyjaciela?
30 lipca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Przyjaźni.